Blogg, Featured, Livsstil

DRØMMER

 DRØMMER

 Hvor mange ganger har du våknet midt på natten etter en dyp drøm, og husket bare noen fragmenter av drømmen. Dette er veldig vanlig og de fleste gidder ikke å prøve en gang å huske drømmene sine. Men å huske og å forstå drømmeverdenen kan være nyttig, for drømmer hjelper deg til å se hva som foregår i livet ditt. Drømmer er som dyp psykoterapi.

En helt ny og magisk verden har åpenbart seg for meg når jeg fikk innblikk i symbolene som mitt underbevisste, sovende alter ego konfronterer meg med.

Mennesker fra alle kulturer har drømmer og tilsvarende tolkninger av hva drømmene kan bety: er de et hint om fremtiden eller et budskap fra det ubevisste?

Mange  tror at drømmer gir forvarsler om kommende hendelser, og det er allmenkjent at berømte kunstnere og vitenskapsmenn har fått inspirasjon i drømmer. Det ubevisste sinn kan skape ideer som bevisstheten avviser. Psykoanalytikere Freud og Jung har gjort drømmeanalysen til en vesentlig del av psykoterapien.

Det er vitenskapelig bevisst at en normal natt søvn omfatter flere drømmefaser og drømmer kan dukke opp i alle fasene. De mest levende drømmer dukker opp i REM (rapid eye movement) fasen som er den mest styrkende søvnfase.

Du drømmer hver natt

Du husker ikke alle drømmene dine, men det betyr ikke at du ikke drømmer. Du bruker mer enn to timer per natt til å drømme, og kan ha ca. 4 til 7 drømmer, men husker kun den siste før du våkner.

Dine drømmer er alltid om deg

Drømmer er ubevissthetens måte å sende deg meldinger gjennom symboler. Disse er alltid relaterte til din nåværende livssituasjon.

Drømmer er lett å glemme

Du kan glemme en drøm i løpet av noen få minutter etter at du har våknet opp. Men, du kan trene deg opp til å huske drømmene dine.

Drømmetyper sier mye

Tilbakevendende drømmer og mareritt er ubevisstheten som prøver å få din oppmerksomhet.

Når du lærer å vise hensyn til dine drømmer og budskapet de representerer, vil du lett komme i kontakt med din indre visdom.

 

Hvordan å huske drømmene:

  • Gjør deg klar for en god nattsøvn. Legg deg til samme tid hver natt og sørg for å ha 7 til 9 timers søvn.
  • Ro ned sinnet og kroppen før du legger deg, gjerne med lette yogaøvelser, avslappende bad eller meditasjon.
  • Bestem deg for å huske drømmene, og hvis det er noe konkret du ønsker å få innsikt i, så la tankene vandre rundt det.
  • Plaser pen og papir på nattbordet, slik at du kan skrive drømmene så fort du våkner. Du kan gjerne ha en egen drømmejournal hvor du noterer alle drømmene dine.
  • Bli liggende i samme posisjon med en gang du våkner – for hvis du snur deg så kan drømmen forsvinne som såpebobler. Skriv ned hele drømmen, og prøv å fange opp symbolene og hendelsene. Du kan også skrive hvordan du føler deg, for følelsene fra drømmen kan være fortsatt til stede i de første minuttene. Legg merke til om du er engstelig eller veldig lykkelig. Skriv det ned.
  • Hvis du ikke husker mye, så skriv det første som kommer opp i tankene dine.
  • Det er større sannsynlighet for at du husker drømmen hvis du enten våkner av deg selv eller vekkes forsiktig av andre mens du er i REM- søvnfasen. Derfor der det lettest å huske drømmene i helgene eller i ferien.
  • Legg merke til hvis hvis noe i løpet av dagen trigger frem minner fra drømmen. Underbevisstheten prøver å signalisere noe. Skriv det ned i drømmejournalen din.
  • Øvelse gjør mester, og å huske drømmer krever forpliktelse og øving. Følg ovennevnte trinn hver natt og de vil hjelpe deg til å øke mulighetene for å huske drømmene dine.

DRØMMETYDNING

Det er lett å forstå seg på drømmesymbolikken når du legger merke til følgende drømmer:

  • reise representerer innledning til noe nytt
  • landskap antyder at du trenger et miljøskifte
  • kjelleren representerer underbevisstheten
  • døren er åpning for en ny fase i livet
  • vann viser føleseslivet
  • klær representerer roller du spiller

Hvis du kan tyde drømmenes språk og forstå linken mellom dine ubeviste tanker og ditt våkne liv, så vil du oppdage mye om deg selv og det som gjør deg lykkelig.